niedziela, 12 lutego 2012

'Fish Tank' czyli dojrzewająca dziewczyna vs uroki Fassbendera


Hej!
Wracam (nareszcie ;) po przerwie wywołanej jak zwykle odmówieniem współpracy przez mój laptop który (odpukać) na razie działa normalnie ;)
A więc – back to business – mam dla Was kolejny film który chcę polecić.
Miałam sporo pomysłów, ale zdecydowałam się na ten konkretny film ze względu na to że zrobił na mnie duże wrażenie (biłam się z myślami jeszcze długo po seansie), no i po części dlatego że dzięki „Wstydowi” Michael Fassbender jest ostatnio ‘na fali’ i może warto wspomnieć o jego roli w ‘Fish Tank’.
Fish Tank (na polski : ‘Akwarium’) – w reżyserii brytyjki Andrei Arnold (Oskar w 2005 roku za film krótkometrażowy „Osa”)- to film w którym…. i tu zdradzę rąbek tajemnicy … ani razu nie pojawia się akwarium ;P Lame joke, a teraz już na serio -



Fish Tank dostał nagrodę Jury na Festiwalu w Cannes w 2009 roku.
Film na polskich plakatach porównywany do „Galerianek” - chyba tyko jako slogan reklamowy, według mnie Fish Tank i główna bohaterka Mia mają z nimi niewiele wspólnego...
Kilka słów o fabule:
Głowna bohaterka, Mia (Katie Jarvis), ma 15 lat. Żyje na typowym brytyjskim blokowisku, unika szkoły, nie ma przyjaciół (poza sporadyczną znajomością z chłopakiem z jej osiedla), jest agresywna wobec rówieśniczek „tapeciar”.

Ubiera się w sportowym, mało dziewczęcym stylu, może nawet trochę dresiarskim. Ukrywa wszystkie swoje emocje - poza gniewem, który przejawia się w buncie przeciw wszystkim i wszystkiemu. Taniec jest jej formą ucieczki od świata,ekspresji, ale i marzeniem o osiągnięciu czegoś (chociaż co [ czyżby złośliwie ? ;)] wytykają głównej bohaterce internauci, nie ma w tym kierunku nadzwyczajnych umiejętności ;)


Pewnego dnia jej matka przyprowadza do domu tajemniczego mężczyznę o imieniu Connor (w tej roli Michael Fassbender).


Mia odczuwa rodzaj więzi z ‘przyjacielem’ jej matki (która przez większość czasu ignoruje ją i jej siostrę), który interesuje się nią i troszczy; zaprasza też jej rodzinę na wspólną wycieczkę nad jezioro. Z biegiem czasu pomiędzy Connorem i Mią wytworzy się nie tylko sympatia ale wręcz napięcie erotyczne - widoczne właśnie w momencie gdy Connor przenosi Mię na barana znad stawu, albo gdy wcześniej kładł ją do łóżka. To tylko przed nim Mia odważy się zatańczyć i odsłonić swoje marzenia,a także swoje emocje.



Connor jest też zazdrosny o kolegę Mii, i jego zachowanie z czasem staje się podejrzane...


Jak historia potoczy się dalej? Chociaż mnie korci nie mogę napisać nic więcej żeby nie spoilerować i nie popsuć wam oglądania zdradzaniem szczegółów, ale powiem tylko że zachowanie Connora jest przez niektórych (opinie w internecie) interpretowane wyłącznie negatywnie.
Dla mnie ten bohater nie jest postacia jednoznaczną - może dlatego że jestem pod urokiem Fassbendera (hehe ;)) po kilku jego świetnych rolach, m.in. w "Bękartach Wojny" Tarantino
(a propos - film który gorąco polecam, i który też się na pewnno tutaj w przyszłości pojawi ale mam na jego temat tyle do powiedzenia że na razie odłożyłam pisanie o nim na potem ;) No i który trwa bagatela 2,5 godziny, ale sama widziałam go już chyba ze trzy razy;)

A wracając do Fassbendera, dla mnie klasa sama w sobie, genialny aktor; tak przy okazji ostatnio oglądałam wywiad z A.Holland bodajże na Filmwebie i przypomniało mi się że wróżyła Fassbenderowi wielką karierę ;) Ja już zacieram ręce w oczekiwaniu na seans "Wstydu", no i muszę nadrobić zaległości i obejrzeć też "Niebezpieczną metodę".




W "Fish Tank'u" pojawia się też symbol białego konia którego Mia chce oswobodzić; czy to symbol jej chęci wyrwania się ze środowiska blokowiska (rym niezamierzony ;) - taka interpretacja byłaby chyba uproszczeniem, zresztą pozostawiam to niedopowiedziane; faktem jest że zwierzę wzbudza w niej emocje i Mia ryzykuje aby mu pomóc.

Podsumowując, nie jest to bynajmniej miła historia w rodzaju amerykańskich filmów obyczajowych a raczej realistyczne kino społeczne w rodzaju filmów rodaków Andrei Arnolds - Mike'a Leigh czy Kena Loach'a.
Ciekawa jestem Waszych opinii po obejrzeniu ;)

PS
Jaki film wbił Was w fotel i sprawił że długo tam pozostaliście??
Ja typuję Crash, który coś czuję że pójdzie wkrótce tutaj na warsztat ;) - no i przynajmniej będzie okazja żeby go obejrzeć po raz n-ty ;)

I jak mówi mądrość z Demotywatorów:
"Dobry film przyspiesza tętno, wbija w fotel, i choćby twój pęcherz rozpaczliwie domagał się uwagi, nie pozwala nawet na moment przerwać seansu"

;D

4 komentarze:

  1. Widziałem 9 filmów z Fassbenderem i uważam, że "Fish Tank" jest jednym z najlepszych jego filmów. Ciekawy portret młodej kobiety o skomplikowanej psychice. Świetne kreacje aktorskie zarówno Michaela Fassbendera, jak i debiutującej Katie Jarvis.
    PS. Jaki film wbił mnie w fotel? Pozostanę w temacie Fassbendera i powiem, że "Eden Lake", a także "Bękarty wojny", najlepszy film Tarantino od czasu "Pulp Fiction".

    OdpowiedzUsuń
  2. Właśnie, Katie Jarvis też świetnie zagrała, zapomniałam o tym wspomnieć;)
    Zgadzam się co do "Eden Lake", po obejrzeniu i zakończeniu (nie będę zdradzać jakim) byłam długo wściekła (co jest u mnie rzadkim zjawiskiem po obejrzeniu filmu;), no a film jest jak najbardziej mocny...
    A propos dla mnie film wbijający w fotel musi mieć też dobre zakończenie, no a zaskakujące zakończenie (jako że większości albo szybko się domyślam albo są słabe...) to dla mnie rzadki rarytas. Tak właśnie pomyślałam czy by nie zrobić tutaj jakiegoś rankingu zakończeń, ale ciężko by mi było się powstrzymać przed lekkimi spoilerami jak już zacznę się rozpisywać, więc zarzucę ten pomysł;) Chyba że wpadnie mi coś do głowy później...
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  3. Dzięki temu postowi chyba w końcu obejrzę ten film. A co do Fassbendera, to ja rónież pozostaję pod jego urokiem:) Ciekawie zagrał też w "Jane Eyre" z Mią Wasikowską. Swoją drogą ona też jest coraz lepsza.

    OdpowiedzUsuń
  4. Miłego oglądania w takim razie życzę ;) Naprawdę warto.
    "Jane Eyre" jeszcze przede mną, swoją drogą może też niedługo obejrzę żeby sprawdzić duet Wasikowska - Fassbender ;)

    OdpowiedzUsuń