*Obyczajowe/Dramas
& Social Movies:
Przyjaciele – serial pokazujący
przedkryzysowe nastroje lat 90, kultowy, przedstawiający perypetie grupki
znajomych z NY
Friends –
series about the
‘90s, classic ; showing life of the group of friends from NY
Californication – opowieść o pisarzu przeżywającym kryzys twórczy; wpadającym w
nałóg sexoholizmu (swoją drogą podobno prywatnie David Duchovny też jest
uzależniony… były nawet plotki o tym że
żona go zostawiła) – dobre dialogi, chociaż obejrzałam zaledwie 1 sezon więc
nie mogę się na razie więcej wypowiadać :)
Californication
- Hank Moody is a troubled writer who suffers from
the writer’s block; with apparent inability to say "no" to
drugs, sex, and alcohol while trying to show his family that he can be a good,
responsible, caring father, eventually falling
into sexoholism (there were rumours
David Duchovny suffers from the same addiction, I don’t know whether it was
maybe some kind of “PR” for the series
or the truth...)
Pamiętniki Wampirów – ten serial to dla mnie fenomen,
ponieważ ogląda go praktycznie każdy (!) kogo znam. Ostatni rok mieszkałam w akademiku
i moje szacunki potwierdziły się praktycznie
prawie w 100%. Założyłam się nawet z dwoma osobami, że
jeżeli zaczną oglądać to już się nie oderwą, i zgadnijcie kto wygrał zakład? :)
Chociaż sama broniłam się przed zaczęciem oglądania rękami i nogami, kiedy dostałam kilka odcinków od koleżanki,
poległam. Wydawało mi się że to głupi serial dla nastolatek, dotyczący
wszechobecnego tematu wampirów, które mi się przejadły po pierwszym pseudohicie
„Twilight”, z ubogą fabułą, itd. Jeżeli
chcecie się przekonać,obejrzyjcie pierwsze 2-3 odc. i zadecydujcie sami, ja jestem na tak.
Vampire
Diaries - series which
I personally avoided for a long time, because I’ve had enough of this ”sweet
vampires” for teenagers stuff; but it actually turned out to be sth
different, not tacky and cliché I thought it would be. The phenomenon of this
series is that almost everybody I know is watching it; I guess it’s really involving and better than it seems…
Czysta Krew – Jak mówią złośliwi “dorosła
wersja Pamiętników Wampirów” :) Po pierwszym sezonie stwierdzam że to typowa
produkcja HBO pt. „seks, przemoc i krew” (niekoniecznie rozumiane w negatywny
sposób), z wampirami i supernaturalnymi stworzeniami w rolach głównych (wiele
widzów płci żeńskiej zachwyca się też Aleksandrem Skarsgaardem i innymi odtwórcami ról męskich ;)
True
Blood - another vampire/ supernatural series, as they say , ”vampire
diaries” for adults :) I’ve watched only
first season, and I liked it; like typical HBO series it is more “sex, violence, and blood” kind of story about
the New Orlean vampires and other “creatures”
*Triumf święcą też seriale kryminalne/ The criminal series
are also “en vogue”:
The Wire (Prawo Ulicy) – obraz problemów społecznych w
Baltimore i bezradności publicznych instytucji i mediów w ich rozwiązywaniu
The Wire –
series set in Baltimore (Maryland), dealing with city’s problems, such as the illegal drug trade, the seaport system, the city government and bureaucracy, etc.
Dexter – akcja
serialu skupia się wokół postaci Dextera Morgana (genialny Michael C. Hall), pracującego jako
analityk śladów krwi w Miami Metro Police Department. Skrywa on przed światem
pewną tajemnicę – jest seryjnym mordercą (jak mówią twórcy, założeniem serialu
było, żeby widzowie „trzymali kciuki” za seryjnego mordercę; jednak Dexter nie
jest jednoznaczną postacią, morduje tylko przestępców, którzy w innym wypadku grasowaliby
nadal na wolności; a jego głód krwi jest spowodowany tragedią z dziecińśtwa).
Ostatnio miałam maraton odcinków i wreszcie jestem na bieżaco, po obejrzeniu 6
sezonu, i czekam na 7 ;)
Dexter - The series centers onDexter Morgan (Michael C. Hall) , a blood spatter pattern analystt for the Miami Metro Police
Department who moonlights as a serial killer. When watching, you end up “rooting for
the serial killer” (as said by the producers
of the series); but Dexter is not just a serial killer, he is only killing those
criminals who would otherwise escape the
justice system and go unpunished (he can
check them in the police database he has access to because of his work). All in
all, the series can really hook you up; I watched lately so many episodes and finally finished season 6, waiting for the 7th ;)
Lie to Me/Magia Kłamstwa – Serial który odkryłam przez
przypadek niedawno, I który spodobał mi się ponieważ jest oparty na prawdziwych
psychologicznych przesłankach. W niektórych momentach przypomina mi „Mentalistę”
(swoją drogą fajny serial, jednak nie starczyło na niego miejsc a w tym
rankingu). Serial pokazuje życie zawodowe dr. Cala Lightmana, naukowca
behawiorysty, i jego kolegów z "The Lightman Group". Mają za zadanie
"rozszyfrowywać" uczucia ludzi, wyrażane mową ciała.
Pomagają FBI, CIA, policji.
Udzielają pomocy kancelariom prawniczym, korporacjom i osobom prywatnym. Pomaga
im w tym umiejętność interpretowania mikroekspresji.
W rolę dr. Lightmana wcielił się świetny
Tim Roth; poza tym pracuje z wieloma ciekawymi osobowościami - Dr Gillian Foster (Kelli Williams) jest psychologiem
skupiającym się na ogólnym odbiorze będąc przeciwwagą dla szczegółowego
Lightmana; Eliego Lokera (Brendan Hines)
cechuje szczerość, przez którą co rusz wpada w tarapaty; natomiast Ria Torres
(Monica Raymund) jako jedna z niewielu potrafi wykrywać kłamstwa nie
posiadając naukowego przeszkolenia, a jedynie wrodzoną intuicję. Fajnie się ogląda, i można się dowiedzieć interesujących rzeczy ;)
Lie to Me
- In the show, Dr. Cal Lightman (Tim Roth) and his colleagues in The Lightman Group accept assignments
from third parties (commonly local and federal law enforcement), and assist in
investigations, reaching the truth through applied psychology: interpreting microexpressions and body language. Really terrific series, fun to watch (Tim Roth
creates charismatic and eccentric main character), and includes interesting
info about human behavior.
Rodzina Soprano – prawdopodobnie każdy oglądał i
zna rodzinę Soprano, więc nie muszę już nic wyjaśniać :)
Sopranos –
probably everybody knowi this family,
they need no introduction :)
*House MD/Doktor House – ze względu na popularność
uczyniłam go oddzielną kategorią ;)) (chociaż są jeszcze inne seriale medyczne,
ale nie przepadam za nimi, a jak wspomniałam na początku- to subiektywny przegląd ;) –
ironiczny i chamski lekarz z Plainsboro Hospital zagościł jakiś czas temu w
Polsce i cieszy się niesłabnącą popularnością; m.in. dzięki niemu znam fachowe
medyczne terminy in english :)
* House
MD – I made it a separate category because it is so popular; and also because I like it (there
are other medical series, but as I mentioned in title of this section, this is a subjective
review :) Gregory House is known for his cynicism and rudeness; I like the
series also because of the range of difficult
medical vocabulary :)
*Fantasy
Gra o Tron – fabularnie i ze względu na
rozmach (myślę o książkach George'a R.R. Martina na których jest oparty serial) kojarzy mi się z Władcą Pierścieni; opis z
filmwebu: „Siedem rodzin
szlacheckich walczy o panowanie nad ziemiami krainy Westeros. Polityczne i
seksualne intrygi są na porządku dziennym. Pierwszorzędne role wiodą rodziny:
Stark, Lannister i Baratheon. Robert Baratheon, król Westeros, prosi swojego
starego przyjaciela, Eddarda Starka, aby służył jako jego główny doradca.
Eddard, podejrzewając, że jego poprzednik na tym stanowisku został zamordowany,
przyjmuje propozycję, aby dogłębnie zbadać sprawę. Okazuje się, że przejęcie
tronu planuje kilka rodzin”. Oczywiście jak każdy
wielbiciel Gry o Tron przeżyłam ciężko końcówkę 1 sezonu (nie będę spolerować);
jeżeli jeszcze nie widzieliście to zachęcam, po wakacjach nadchodzi 3 sezon…
Game of
Thrones – my favourite series lately, with upcoming 3rd season
(after the vacation break); a medieval fantasy television series, an adaptation of Song Of Ice and Fire, George R.R. Martin's series of fantasy novels. Intriguing plot, complicated
characters, in a nutshell – terrific series.
Na
twórcach produkcji serialowych ciąży odpowiedzialność – we współczesnej
kulturze popularnej cieszą się one
globalnym zainteresowaniem, a dzięki dostępowi przez Internet publiczność
seriali to dziesiątki milionów widzów! To oznacza, że z ich zasięgiem nie może się równać film kinowy ani literatura…
Jestem
ciekawa jakie są Wasze ulubione seriale, może znacie jakieś mniej znane warte
polecenia? Czekam na sugestie, jeśli się wciągnę w oglądanie przynajmniej będę
miała wymówkę aby się nie zabierać do
pisania pracy magisterskiej…;)
I’ve read somewhere the statement that the producers of series have great responsibility on them – series are so popular
(especially in the era of Internet)that their audience reaches up to millions viewers!
More than literature or cinema…
If you have any suggestions about the series you like which
are worth watching, feel free to write them in the comments :)
No cóż, chyba nie będę oryginalna. Moi faworyci to: Friends (można oglądać po kilka razy i zawsze jest tak samo fajny), Dexter (nie oglądam seriali kryminalnych, ale tu zrobiłam wyjątek: Dexter jest "zabójczy" :P), Pamiętniki Wampirów (ech, nic dodać, nic ująć - po prostu cudo), Gra o Tron (wspaniały! uwielbiam fantasy!). Tyle, że ten serial nie wraca po wakacjach, tylko w przyszłym roku :( Jeśli ktoś lubi wampiry, to polecam jeszcze "Blood Ties" - "Więzy krwi". Serial był emitowany zanim pojawiła się "moda na wampiry" przynajmniej u nas :)
OdpowiedzUsuńhehe Dexter jest "zabójczy", masz rację ;P oo nawet nie wiedziałam że GoT powróci dopiero w nast. roku... masz rację a propo wampirów jeszcze Blood Ties ;)
OdpowiedzUsuń