Tym
razem wyjątkowo nie o filmach, tylko
temacie o którym pojawia się ostatnio sporo dyskusji i artykułów – serialach. Wciągają, uzależniają – oglądając perypetie
naszych ulubionych bohaterów czujemy się z nimi związani, czasem nawet na czas
oglądania „przenosimy” się w inną rzeczywistość (coś o tym wiem ;)
This time the post won’t be about the movies, but
about series. Why? Because nowadays it is hotly debated topic. They are
involving and addictive – while watching our favourite heroes we are in a way
living their lives; teleporting to the different “reality” (I know something
about that ;)
Większość
z nas traktuje seriale jako „guilty pleasure” – rozrywkę która niewiele wnosi
do naszego życia, jednak poza utrwalaniem języka (to też moja wymówka ;) mają one także inne
zalety. Jakie? „Serial przestał stanowić
domenę znudzonych gospodyń domowych, a zaczął aspirować do funkcji, jaką od XIX
wieku pełniły realistyczne powieści” (cytat z czasopisma „Film”). Amerykańskie seriale (czyli jedne z najbardziej
popularnych w Polsce jak i na świecie) przedstawiają problemy globalne ( z
którymi się utożsamiamy), a sam serial stał się lustrem, w którym można
zobaczyć przemiany społeczne, nowe problemy pokazywane w bardziej odważny
sposób niż dotychczas robiła to konserwatywna z natury TV.
Poza
tym, serial stał się „cool”. Większość krytyków wskazuje początek tego procesu
wraz z 1990 rokiem i premierą „Seinfelda” (historia neurotycznego nowojorskiego
komika).
The majority of us probably treats watching
series as “guilty pleasure”; but apart from learning the language (which is my
excuse :) they have other benefits. You will ask: what are they? Well, “series
are no longer the domain of the bored housewives, but are aspiring to the
function similar to the 19th
century realistic novels” (“Film” magazine).
American series (the ones most popular in Poland, and Europe) deal with
the global problems (with which we identify), and the series became a kind of
mirror, in which we see the social
changes; and in which new dilemmas
are shown more explicitly than more
conservative TV.
Apart from that, watching series became “cool”. Most critics claim the
beginning of the process in 1990 and series “Seinfeld” (the story about neurotic comedian
from the NY).
Dekadę
później Alan Ball zrealizował wg własnego pomysłu „Sześć stóp pod ziemią” (6
Feet Under); dzisiaj to już klasyk oraz wzór w kwestii obalania mitów i tabu,
przełamywania stereotypów oraz mówienia o trudnych kwestiach wprost (depresja,
choroby psych., związki homoseksualne, etc). Głównym tematem serialu jest
oczywiście śmierć. Bohaterami serialu są członkowie rodziny prowadzącej dom
pogrzebowy.
Decade later, Alan
Ball produced (based on his own idea) series “Six Feet Under” – now it is a classic example
of the series dealing with difficult
problems openly (depression, mental problems, homosexual relationships). The
plot revolves around… death. The main characters are family running funeral
establishment.
Kontynuacja w następnym poście/ To be continued...
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz